perjantai 10. tammikuuta 2014

Mitä lojuu kadulla?

Yksi tulevan romaanin sivujuonne liittyy kommunismiin (lähinnä yhden henkilöhahmon kautta). Tähän liittyen lueskelin historioitsija Osmo Jussilan teosta Neuvostoliiton tragedia. Siinä on mielenkiintoinen Venäjän vallankumoukseen liittyvä Lenin-sitaatti:

Havaitsimme vallan olevan kadulla ja poimimme sen.

En jaksanut Jussilan melko perinpohjaista teosta läpi asti kahlata (siinä käsitellään mm. Leninin kehonkieltä ja hänen päänsä kokoa lapsuudessa). Tuo sitaatti kuitenkin sai miettimään, mitä meidän aikanamme on jätetty kadulle lojumaan ja odottelemaan poimijaansa.

Vastausta voi hakea viime vuosien mullistuksista suomalaisessa politiikassa, maahanmuuttokriitikoiden suosiosta ja vaikkapa älykköfasistisen Sarastus-lehden artikkeleista. Jos haluaa listan näkökulmista, joita 90-luvun ja 2000-luvun alkupuolen toimittajat, kulttuuri-ihmiset ja poliitikot pitivät epämuodikkaina, takapajuisina ja naurettavina, kannattaa tutkia noita ilmiöitä. Ne ovat ihmiskunnan peruskalustoa, sitä joka ei näytä menevän pois, vaikka keskiluokkaisissa kulttuurikodeissa siltä välillä näyttäisikin.

Se joka näkee niissä vain rasismin tai Nürnbergin paraateja 30-luvulta, harjoittaa luultavasti strategista likinäköisyyttä. Tekisi mieli toistaa se Hotakaisen romaanin sitaatti jytkystä ja pimeistä tehdashalleista, vaikka sekään ei kiteytä koko ilmiötä.

Pohjalaisjuurista on harvoin hyötyä, mutta fasismin ymmärtämisessä on. Vastenmielisyyteni kyseistä aatesuuntaa kohtaan on varmaankin jopa suvulta perittyä, mutta ympäristöstä johtuen se ei ole sitä kaikkein naiiveinta laatua. Ostin ensimmäistä kertaa omalla rahallani kirjan kaupasta, joka sijaitsi (ja sijaitsee kai edelleen) Vihtori Kosolan kotitalossa. Edesmennyt isoäitini muisti Lapuan liikkeen ajat (suora sitaatti: "se oli kauhiaa aikaa". Toisaalta jotkut hänen tuttavapiirissään kuulemma muistelivat noita päiviä lämmöllä). Pohjalaisen fasismin ja yleisen oikeistolaisuuden syiksi esitetään toisinaan jotakin mystistä alueellista mentaliteettia ja myötäsyntyistä kiihkomielisyyttä. Taustalla on kutenkin ihan oikeita syitäkin.

Pohjanmaalla tilojen omistus- ja jakokysymykset ovat historian aikana olleet melko traumaattisia (vrt. häjyilmiön synty ja sukunimien yli-, ali- ja vastaavat tilojen jaosta juontuvat etuliitteet). Kun kommunistit sitten ilmaantuivat paikalle ja esittivät, että eiköhän julisteta vielä kerran tämä tiluskysymys avoimeksi ja jaeta nämä teidän maanne ihan tasan kaikille, reaktiota ei tarvinnut arvailla. Pohjalainen fasismi ei varmaankaan syntynyt myötäsyntyisestä oikeistolaisuudesta, vaan aidosta pelosta.

Nykyisen fasismin syistä tai luonteesta en osaa sanoa mitään kovin analyyttistä, mutta selvää on, että se nosti profiiliaan asioilla, jotka fiksut ihmiset olivat älyllisessä epärehellisyydessään jättäneet kadulle lojumaan. Kiteytän esimerkillä:

Opiskeluaikoina eräässä sessiossa käsiteltiin eurooppalaisten kolonialistisia stereotypioita afrikkalaisista. Keskustelu oli vilkasta ja mielenkiintoista, kunnes menin puhtaasta mielenkiinosta esittämään käänteisen kysymyksen: minkälaisia stereotypioita afrikkalaisilla on ollut eurooppalaisista?

Hiljaisuus. Sitten närkästynyt vastaus: Miten niin? Eivät afrikkalaiset ole mikään yhtenäinen ryhmä. He ovat yksilöitä.

Tämäntyyppisiä asioita lojui tuolloin kadulla aika paljonkin. Muun muassa eräs muinaiskirkkoslaavin asiantuntija sitten poimi niitä talteen ja sai sitä kautta yllättävän paljon valtaa.

2 kommenttia:

  1. Marko
    Historiattomuus on muutenkin aika yleinen ilmiö näinä päivinä, jolloin maata hallitsevat ammattitaitoiset insinöörit ja ekonomit aivan ammatista riippumatta.

    Olisi kyllä ensitilassa torjuttava ainakin lukion historian ja yhteiskuntaopin tuntien vähentämistä. Päinvastoin, tarvittaisiin jopa yhteiskuntafilosofiaa. Uskonto taas voisi kuulua kaikkien halukkaiden yksityiselämään.

    Ehdottomasti kannattaa kuunnella koululaisten käsitystä elämästä ja sen syistä. Erityisesti niistä kuuluisista arvoista.

    Samaa mieltä olen pohjalaisuuden rokottamana äärioikeistolaisesta mielenlaadusta ja sen syistä. Syy ei ollut Versailles täällä Suomessa. Täällä eri aikojen ilmiöt ovat aika lailla kotoperäisiä.

    VastaaPoista
  2. Niin, bolsevikeillahan oli vallankaappauksessaan (vallankumouksestahan ei tosiasiallisesti enää syksyllä 1917 ollut kysymys) vain noin 6-8 prosentin kannatus. Muistan hyvin kun minullekin opetettiin YYA-Suomessa että "Venäjän sorrettu kansa kukisti..." jne. Niinhän se ei mennyt, vaan ammattipolitiikko Lenin kaappasi Saksan keisarilta (Saksa halusi heikentää Leninillä Venäjää tuolloin) saamillaan jättivaroilla vallan pikkuiselle kommunistipuolueelleen sekavassa tilanteessa. Seuraukset olivat sitten hirveät. Nykyään kapakoissa näkee "antifasistisia- ja antirasistisia" tarroja. Hyvä ! Mutta minä en edelleenkään tajua kuinka voi olla antifasisti olematta antikommunisti. Monelle se itsepetos onnistuu tosi hienosti. Vasurisympparit ovat huolissaan "äärioikeistosta" mutta siihen se huoli sitten päättyykin. Muun muassa tuostakin maisemasta nousee esim. Sarastus-lehden establishmentin ainoaan sallittuun näkökulmaan kyllästyneiden kirjoittajien agenda, luulen. Moni kokee YYA-Suomen jatkuvan YLE-HS - Suomessa ja yhden totuuden politiikassa. Mutta ei se äärioikeisto mihinkään pysty. Se on hajanainen joukko. Persujen päälinja ja Soini eivät ole lähelläkään äärioikeistoa. Tulemme näkemään vaalien jällkeen. Tavallinen hallituspuolue siitä tulee. Vasemmistoporvarit ja arvoliberaalit, voitte nukkua siis yönne rauhassa. Vasemmistolla, äärivihreillä ja anarkisteilla sen sijaan on, maailmalla ainakin, tukenaan pörssimiljardööri Soros ( kai sen tiedätte?). Toivon ettei siinä ole uusi Saksan keisari, hah ha...

    jope

    VastaaPoista